Veelgestelde vragen
Wij hebben de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet bij of wilt u graag meer weten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar (0475) 39 17 00 of stuur een E-mail naar info@beekenbos.nl . Wij helpen u graag verder.
Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor plaatsing in Beek & Bos?
Als u blijvend permanent toezicht of 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig heeft, dan komt u mogelijk in aanmerking voor plaatsing in Beek & Bos. U kunt hiervoor een aanvraag indienen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ toetst of u voldoet aan de voorwaarden van de Wet langdurige zorg. U kunt het CIZ bereiken via de website www.ciz.nl of door te bellen naar 088 - 789 1000
Hoe lang duurt het voordat ik aan de beurt ben?
Dit is afhankelijk van uw indicatie en persoonlijke situatie. Onze zorgmanager zal u hier adequaat over informeren.
Moet ik mijn verblijf in het Zorgcentrum zelf betalen?
In Nederland kunt u voor rekening van de Wlz (Wet langdurige zorg) in een zorgcentrum/verpleeghuis verblijven om daar zorg te ontvangen. Niemand hoeft het wonen en de verzorging in een zorgcentrum/verpleeghuis helemaal zelf te betalen. U betaalt wel een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is altijd afhankelijk van uw inkomen en van uw vermogen.
Welke kosten zijn bij de verpleging en verzorging inbegrepen?
Welke kosten blijven voor mijn eigen rekening?
U kunt op www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/wlz-kompas lezen welke kosten bij de verpleging en verzorging zijn inbegrepen en welke kosten voor eigen rekening zijn.
Voor eigen rekening blijven o.a.:
premie basis- en aanvullende ziektekostenverzekering
verzorgings- of verpleegartikelen
hoorapparaten en brillen (gedeeltelijke vergoeding zorgbasisverzekering)
kleding en schoeisel
kapper en pedicure (gewone voetverzorging is voor rekening Beek & Bos.) De medische voetverzorging komt voor rekening van uw ziektekostenverzekering.
persoonlijke uitgaven
abonnementskosten van telefoon (ook gesprekskosten), radio en televisie (hiervoor ontvangt u van ons of van de leverancier een rekening)
bijdrage aan collectieve inboedel– en WA-verzekering (hiervoor ontvangt u van ons een rekening)
Wat is een zorgprofiel?
Als u een aanvraag indient voor plaatsing in Beek & Bos, dan bespreekt het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) samen met u welke en hoeveel zorg u nodig heeft. Op basis hiervan wordt aan uw zorgvraag een ‘zorgprofiel’ gekoppeld.
Welke faciliteiten biedt Zorgcentrum Beek & Bos?
Binnen ons Zorgcentrum bieden wij onze cliënten, naast alle activiteiten, diverse faciliteiten aan zoals de kapsalon, pedicure, schoonheidsspecialiste, het Twinkeltje, fitness, ontspanning en ruime openingstijden van het restaurant.
Wat gebeurt er op het gebied van ontspanning?
Het welzijn van onze bewoners vinden wij enorm belangrijk. In de dagelijkse verzorging hebben wij hier voortdurend aandacht voor, maar ook door het aanbieden van diverse ontspannende activiteiten. Dit kunnen incidentele activiteiten zijn maar er zijn ook wekelijks terugkerende activiteiten, individueel en in groepsverband. Een actueel overzicht staat altijd op deze website.
Ik ben Rooms-Katholiek, heeft Beek & Bos een religieuze grondslag?
Beek & Bos heeft een Rooms-Katholieke signatuur, maar stelt zich open voor alle gezindten. Op de derde verdieping van ons Zorgcentrum is een kapel. Hier vindt op zondagmorgen om 10.30 uur de Heilige Mis plaats. Tevens is er een Heilige Mis op de kerkelijke feestdagen. De kapel wordt voor meerdere doeleinden gebruikt.
Hoe zijn de belangen van de cliënten vertegenwoordigd?
Beek & Bos heeft een cliëntenraad, dit is een wettelijk verplicht orgaan en vertegenwoordigt de belangen van de bewoners en externe cliënten van Zorgcentrum Beek & Bos.
Waar staat de wet WGBO voor?
Om uw rechten goed te kunnen waarborgen is er op 1 april 1995 de WGBO (Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst) in werking getreden. Deze wet beschrijft de rechten en plichten van de cliënten in de zorg.
Ik heb een klacht. Waar kan ik daarmee terecht?
Klagen over onze zorg- en dienstverlening mag! Wij zien eventuele klachten dan ook als suggesties voor verbetering. Ons uitgangspunt is dat u in eerste instantie zo veel mogelijk probeert het probleem te bespreken met de desbetreffende persoon. Lukt dat niet dan kunt u de klacht bespreken met de eerstverantwoordelijk verzorgende, de teamleider of een lid van het managementteam. Bespreekt u de klacht liever met een onafhankelijke derde dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Lees hier onze Klachtenregeling .
Waar vind ik meer informatie over de langdurige zorg?
Heb ik recht op de hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner?
Ja, iedereen die recht heeft op zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), heeft recht op de hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon kan u helpen met informatie, advies, algemene ondersteuning en bemiddeling bij de invulling van uw zorg. U hoeft hiervoor niets te betalen.
Heeft u andere vragen over uw zorg?
Als u andere vragen heeft over uw zorg of indien het niet duidelijk is onder welke wet uw zorgvraag valt, dan kunt u ook altijd terecht bij onze zorgmanager. Zorgcentrum Beek & Bos helpt u graag. Voor meer informatie belt u met (0475) 391 700.