dinsdag 20 november 2018
Publicatie verhalenbundel 'Aan het werk in het Verpleeghuis'
Actiz, de branchevereniging van zorgondernemers, heeft een verhalenbundel gepubliceerd over de besteding van kwaliteitsbudgetten voor de verpleeghuiszorg. Onze verzorgende Hilly van Eijk heeft hier een mooie bijdrage aan geleverd. Het interview met Hilly leest u hier in onze nieuwsrubriek. Bent u benieuwd naar de andere verhalen? Download de verhalenbundel dan door op de afbeelding te klikken. Het verhaal van Hilly en Beek Beek & Bos leest u in de bundel op pagina 48!
Merkbare verandering
Hilly is verzorgende IG en werkt 32 uur per week bij Beek & Bos, voornamelijk in de ochtend- en avonddiensten. "De laatste twee jaar voel ik heel sterk dat er veranderingen gaande zijn. Ik heb bijvoorbeeld veel nieuwe collega’s, waaronder ook verpleegkundigen. Die hadden we vroeger niet. Een grote verandering zijn de huiskamers. We hadden er vroeger één en nu zijn er twee per afdeling. Van 8.30 tot 13 uur en vanaf 16 uur is daar een huiskamermedewerker aanwezig, die de bewoners structuur en aandacht geeft. De bewoners gebruiken de maaltijden in de huiskamer, krijgen er hun medicatie uitgereikt en kunnen er activiteiten doen. De huiskamermedewerker leest bijvoorbeeld de krant voor of ze doen samen plantjes in potjes. Beek & Bos staat voor huiselijkheid. Met de huiskamers geven we daar nu nog beter invulling aan. Zeker nu er steeds meer ouderen met dementie bij ons wonen. Dankzij de huiskamers kunnen de medewerkers zorg zich echt richten op de zorgtaken, terwijl de huiskamermedewerkers bezig zijn met de maaltijden en het welzijn. Gezamenlijk bieden we zo de best mogelijke zorg.
Elektronisch zorgdossier
Ook een grote verandering is het elektronisch zorgdossier. Daar zijn we twee jaar geleden mee begonnen. Hierin noteren wij onze bevindingen en vullen we de 4 levensdomeinen in. Het zorgdossier heeft ook de functie ‘Carenzorgt’, waarmee de familie het dossier kan inzien en met ons kan communiceren. Dat is een heel fijn systeem. Voor de medicatie werken we sinds kort met Medimo, een elektronisch voorschrijfsysteem en aftekenlijst. Als nu de huisarts op bezoek is bij een bewoner kunnen wij op de iPad via het zorgdossier rechtstreeks naar de medicatielijsten. En we hebben kamers met slimme sensoren. Daarmee kunnen bewoners gewoon alleen op hun kamer zijn, terwijl wij ze toch een beetje in de gaten houden. Beek & Bos vindt opleidingen heel belangrijk. Ik ben bijvoorbeeld net samen met 13 collega’s gestart met de opleiding tot EVV’er. Bij Beek en Bos is iedereen verantwoordelijk voor de dossiers. Maar we merken dat medewerkers soms vragen hebben. Straks kunnen de EVV’ers ondersteuning bieden. De EVV’ers worden dan ook eindverantwoordelijk voor de dossiers. Ik vind dat ontzettend leuk. Want ik ben heel leergierig en haal graag het beste uit mijzelf. Die kans krijg ik nu. De organisatie investeert ook veel geld in hulpmiddelen. Zodat wij ons werk zo goed mogelijk kunnen doen zonder klachten te krijgen. Een goed voorbeeld is het Vendlet bed, waarmee we mensen makkelijker kunnen draaien. Vorig jaar kregen we ook allemaal een uniform. Dat klinkt misschien een beetje stijf, maar dat is het juist niet. Hiervoor droeg iedereen een wit jasje, maar daar zat veel variëteit in. Nu stralen we veel meer eenheid en warmte uit. Want onze jasjes zijn in warme kleuren, blauw en groen, de kleuren van Beek & Bos.
Verschil voor de bewoner
“Dat we nu huiskamers en huiskamermedewerkers hebben geeft de bewoners heel veel rust. De groep is kleiner, er is meer overzicht en meer aandacht voor de bewoners die dat nodig hebben. De bewoners kunnen de hele dag op de huiskamer verblijven, ook als de huiskamermedewerkers er tussen 13 en 16 uur niet zijn. Dan houden wij zorgmedewerkers toezicht en gaan we daar bijvoorbeeld zitten rapporteren. We hebben een zithoekje gemaakt, waar de bewoners kunnen rusten, het is echt naar wens en behoefte. En doordat de bewoners ook koffiedrinken en eten in de huiskamer is het allemaal heel huiselijk, heel fijn.”
Invloed en betrokkenheid
“Als we ergens tegenaan lopen kunnen we dat agenderen. En dan wordt er ook naar ons geluisterd. De overgang van papieren aftekenlijsten naar Medimo is daar een goed voorbeeld van. Wij hadden aangegeven dat het bestellen van medicatie niet lekker liep. Samen hebben we gekeken hoe we dat probleem konden oplossen en daar kwam Medimo uit. De organisatie houdt ons ook goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Twee keer per jaar is er een informatieavond voor alle medewerkers. Ook voor bewoners en naasten organiseert Beek en Bos trouwens informatieavonden. De lijnen zijn kort bij ons. Het contact met beleidsmedewerkers en de zorgmanager is heel warm. Beek & Bos is één grote familie en zo voel ik het ook. Iedereen kent elkaar. We zijn een kleine zelfstandige organisatie en dat merk je. In de grote organisatie waar ik hiervoor werkte was het echt heel anders.”
Kijken naar de toekomst
“Daar kan ik heel lang over nadenken, maar eigenlijk weet ik het antwoord al. Misschien dat handen aan het bed altijd wel een aandachtspuntje blijft, maar er is de laatste jaren zoveel ten goede veranderd. Ik weet niets wat ik nu nog zou willen. Er is aandacht voor de bewoners, voor de medewerkers, voor hulpmiddelen en voor technologie. Ik vind dat we een hele fijne organisatie hebben. Ik werk er met veel plezier. Ik ben een trotse werknemer.”
Naar nieuwsoverzicht