donderdag 19 december 2013
Topprestaties Zorgcentrum Beek & Bos
Zorgcentrum Beek & Bos heeft op de valreep van 2013 het Prezo Gouden Keurmerk in de Zorg behaald. Terwijl eerder in datzelfde jaar Beek & Bos zichzelf al ‘Koploper in de zorg’ mocht noemen en ‘De gastvrijheidsprijs in de zorg’ won. “Het Prezo Gouden Keurmerk is echt een kroon op ons werk, en zeker niet vanzelfsprekend,” aldus Thijs van den Schoor, directeur van Beek & Bos. “Dat we het afgelopen jaar drie keer scoorden is echt heel bijzonder, daar zijn we ons zeer van bewust. Dit bereik je alleen door sámen met medewerkers en vrijwilligers te werken aan kwalitatief hoogwaardige zorg. Dag in dag uit, met hart en ziel voor onze bewoners en cliënten. Hun welzijn komt bij ons te allen tijde op de eerste plaats, en dat is al 55 jaar zo.”
Prezo Gouden Keurmerk in de Zorg
Dit kwaliteitskeurmerk wordt verleend door Perspekt. Stichting Perspekt is een onafhankelijke organisatie met als doel vanuit cliëntenperspectief bij te dragen aan kwaliteitsverbetering en maatschappelijke profilering en legitimering van organisaties binnen de zorg. Beek & Bos is door Perspekt op 46 prestaties beoordeeld en heeft deze op alle onderdelen behaald. “Een prestatie van formaat. Bovendien is Beek & Bos het enige zorgcentrum in onze provincie dat het Prezo Gouden Keurmerk voor verzorging en verpleging mag voeren. Bij de beoordeling van Perspekt telt de tevredenheidsscore van bewoners heel zwaar, en dat is waar het om draait,” vindt Van den Schoor.
Koploper in de zorg
Beek & Bos draagt ook de titel ‘Koploper in de zorg’. Net als 350 andere zorginstellingen in Nederland heeft Beek & Bos meegedaan aan de landelijke Benchmark in de Zorg. Zorginstellingen zijn met elkaar vergeleken op het gebied van cliënttevredenheid, medewerkerstevredenheid en bedrijfsvoering. Doordat Beek & Bos op al deze terreinen een maximale score heeft gehaald behoort het Zorgcentrum zelfs tot de top van de koplopersgroep. Daarnaast kreeg Beek & Bos het predicaat ‘Parel’. Dit wil zeggen dat het Zorgcentrum goed is voorbereid op de toekomst. “Wij houden ons bezig met professionele zorg, nu vandaag de dag, maar we bereiden ons ook terdege voor op de komende jaren,” vertelt Van den Schoor.
Gastvrijheid is bij Beek & Bos vanzelfsprekend
Tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2013 kreeg Beek & Bos de eerste prijs voor haar ‘Gastvrijheid in Langdurige Zorg inclusief kleinschalig wonen’. In het juryrapport staat te lezen: ‘Gastvrijheid is bij Beek & Bos verankerd in het kwaliteitssysteem, maar nog belangrijker is dat de medewerkers hun cliënten goed kennen, oprechte belangstelling voor hen hebben, zich in kunnen leven in de behoeften van de cliënten en deskundig zijn op het gebied van bijvoorbeeld dementiezorg. Gastvrijheid is een wekelijks onderwerp van de teambesprekingen, door te delen in elkaars ervaringen wordt gastvrijheid iets gewoons. Het eten bij Beek & Bos is geweldig, er wordt iedere dag vers gekookt. Drie keer per week is er iets extra’s bij de avondmaaltijd en op zondag is er vlaai bij de koffie.’
Koken met Beek & Bos
“Wat dat geweldige eten betreft, vult Van den Schoor aan, hebben we de lekkerste recepten van onze koks gebundeld in een receptenboek, ‘Koken met Beek & Bos’. Dit kookboek hebben onze medewerkers onlangs in hun kerstpakket gekregen."
Medewerkers, vrijwilligers en familieleden
“Wij merken met alle veranderingen en verbeteringen waar we mee te maken hebben in de zorg, dat onze medewerkers heel flexibel reageren en dat we sámen dezelfde richting op bewegen", gaat Van den Schoor verder. “En laten we daarbij onze vrijwilligers en familieleden van de bewoners niet vergeten. Ook zij dragen bij aan het dagelijks welzijn van onze bewoners.”
Klaar voor 2014!
“Het voorbije jaar was voor ons een topjaar. Naast alle erkenning en waardering die ons ten deel viel, bestonden we 55 jaar. Dat hebben we in september gevierd. In dit jubileumjaar hebben wij ons logo en onze huisstijl compleet vernieuwd en zijn we helemaal bij de tijd. We hebben een nieuwe website ontwikkeld en ook op de sociale media zoals Facebook en Twitter zijn we actief. In december is onze nieuwe brochurelijn verschenen. Wat ons betreft komen we dus goed beslagen ten ijs in dit nieuwe jaar."
Naar nieuwsoverzicht